wtorek, 29 października 2013

Kamień Pomorski - Katedra

http://youtu.be/FFNxAfy6dbY&autoplej=0&kolorek=631c44&typek=4
Bema pamięci rapsod żałobny. Wykonawca - Czesław Niemen



   Latem, zawieźliśmy wnusię do Kamienia Pomorskiego. Pokazałam jej budynek mojego liceum i po drugiej stronie ulicy Katedrę, na którą spoglądałam z okien przez pięć lat nauki. Do świątyni tej biegłam  przed lekcjami, aby pomodlić się przed ołtarzem św. Mateusza. Robiłam tak wtedy, kiedy nie byłam zbyt dobrze przygotowana do klasówki. Był to początek lat sześćdziesiątych.

   Trafiliśmy na koncert organowy, który wykupiła wycieczka Niemców. Z przyjemnością wysłuchaliśmy utworów różnych kompozytorów.

   Zwiedziliśmy Katedrę, wewnętrzny krużganek i muzeum wykopalisk.

   Nie podaję więcej wiadomości, kto zechce je poszerzyć, znajdzie w internecie.

   Słuchając nastrojowej muzyki Czesława Niemena, proszę obejrzeć fotografie.
  









57 komentarzy:

  1. Prześliczna Katedra, wspaniałe organy i ambona. Bardzo lubię muzykę organową, bo jest taka dostojna.
    Czy św. Mateusz Ci pomagał?
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wtedy wydawało mi się, że pomagał, a może po prostu byłam należycie przygotowana do sprawdzianu. Wszyscy wtedy biegaliśmy do katedry po "ratunek" świętych. Widzieliśmy ją przez okno, więc po drodze do szkoły wstępowaliśmy szukając otuchy. Jakoś komuna nam w tym nie przeszkadzała, a mówią, że nie było wolno czy coś tam. Miłego popołudnia Aniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Loteczko, takie bzdury o "komunie" wmawia się teraz małolatom, a my swoje wiemy. Obok moich szkół nie było żadnego kościoła, lecz wspaniała piekarnia, a w środku był napis : "Pieczywo dotkane (!) uważa się za sprzedane" ;). Podczas przerwy trzeba było natychmiast biec do tej piekarni, bo pojawiał się nauczyciel dyżurny i zakazywał nam wychodzenia na ulicę.
      Miłego i spokojnego wieczoru.

      Usuń
    2. Obok naszej szkoły była ciastkarnia, słynna na cały kamień. Mieli tam pyszne kremówki i eklery. Podczas przerw raczyliśmy się ciasteczkami, jeżeli mieliśmy na to fundusze. Miłych wspomnień, Aniu.

      Usuń
    3. Nie ma takiego ołtarza w katedrze pod patronatem św. Mateusza

      Usuń
  3. Prawie 10 lat pracowałem jako lekarz weterynarii w Międzyzdrojach. Znane mi są te tereny, Kamień Pomorski był wtedy siedzibą naszego powiatu. Tam w weekendy i święta miałem weterynaryjny dyżur na całą wyspę Wolin i Uznam. Brzmienie organów pamiętam do dziś. Uwielbiam muzykę organową.

    Pozdrawiam

    Ahoj:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ahoj! Dziękuję za miłą wizytę. Mieszkam w Świnoujściu, a Międzyzdroje to nasz odwieczny konkurent. W Kamieniu kończyłam liceum , stąd sentyment do tego miasta. Twoje opowiadania są niepowtarzalne. Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  4. Klik dobry:)
    Katedra katedrą, organy organami, ale... czy Ty wiesz, Loka, co dajecie swojej wnuczce? Żadna reforma szkolnictwa tego nie da, co dziadkowie "Lotkowie",o!

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lotkowie bardzo się starają aby wnusia poznała jak najwięcej. Byliśmy latem w kilku pobliskich pięknych miejscach. Lato było cudne, chodziły na plażę i nie na wszystko starczyło czasu. Serdeczności dla Ciebie zostawiam.

      Usuń
  5. Katedra jest przepiękna. Ja bardzo lubię zwiedzać kościoły. Niby kościół to kościół, ale każdy jednak jest inny.
    Muzykę organową też bardzo lubię.
    Miłego świątecznego weekendu życzę:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kamieńska katedra jest bardzo piękna. Każdy kościół ma w sobie inną duszę. Również lubię zaglądać do świątyń i oglądać je z dokładnością zegarmistrza. Tobie również życzę dobrej pogody na długi weekend.

      Usuń
  6. Znam to miejsce, byłem tam w 2011 i 2013.
    A Niemen... słucham go od 1970 roku, kiedy to starszy brat przywiózł z Poznania kilka "lonpplayów".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tę katedrę odwiedzają wszystkie wycieczki, odbywają się w niej latem koncerty organowe, słynne na całą Polskę. Moja mama pochodzi z miejscowości, gdzie urodził się Niemen-Wydrzycki.

      Usuń
  7. Lotko. Jak widzisz z blogów też się można wiele nauczyć. Teraz i ja wiem dlaczego kormorany tak skrzydła często rozkładają :) A szpital to zawsze aktualny. Pamiętaj. Podobno jakiś Orkan idzie i w Szwecji i Niemczech już jakieś szkody porobił. Widziałem sztormy na Bałtyku jak w wojsku byłem. Zimą to było. Obserwowałem z dachu domu we Władysławowie. Bo mojemu dowódcy reperowaliśmy antenę TV :)

    W Kamieniu Pomorskim byłem parę godzin. W drodze z Mielna do Świnoujścia. Jeszcze za czasów komuny. A miałem płytę z tą piosenką Czesława Niemena. To był long ENIGMATIC. Pięknie tez graficzne wydany. I po to się ustawiały wielkie kolejki! :) I jeszcze tam piękna piosenka była "Jednego serca!"
    Czesiek mieszkał niedaleko mnie. Spotykałem GO. Zawsze bardzo elegancki i uśmiechnięty.
    Pozdrawiam po pracy :)
    Ps. Najbardziej podoba mi się ambona pięknie rzeźbiona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ambona i według mnie, to najpiękniejsza rzecz w katedrze. Odnowiona wygląda cudnie i jest bogato rzeźbiona. Szkoda mi czasów, kiedy ksiądz wchodził na ambonę i wygłaszał mądre kazania. Teraz odbywa się to w jakiś dziwny sposób, nie po mojemu.
      Niemen-Wydrzycki pochodził z Wasiliszek. Moja mama również urodziła się i wychowała w Wasiliszkach, znała jego rodzinę. Bardzo często razem z rodzicami słuchaliśmy jego płyt, wtedy jeszcze pocztówkowych, na odtwarzaczu "Bambino".
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  8. Witam katedra jest przepiękna a muzyka organowa robi wrażenie byłam i widziałam te cuda słuchałam z zapatrym tchem wykupiliśmy bilet na koncert organowy(przedstawiłam relację w blogu
    http://dorobeknakom.blogspot.com/2013/07/wycieczka-do-kamienia-pomorskiego.html)W jednym miejscu -zapraszam.Utwór spiewany przez Cz.Niemena cudowny miłego wieczoru pozdrawiam
    Zapraszam do mnie na blogi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My nie kupowaliśmy biletu. Jeżeli ktoś jest wewnątrz katedry, a między czasie zjawia się wycieczka, która wykupiła koncert, nie wypraszają zwiedzających, tylko chwilowo zamykają drzwi i nikt więcej nie może wejść. Nam się udało, koncert był wspaniały. Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
    2. Podzielam Twoją opinię koncert po dziś słysze w uszach był po prostu wspaniały serdecznie pozdrawiam wieczorem dzięki za odwiedziny

      Usuń
    3. Mam nadzieję, że i w przyszłym roku wybierzesz się nad morze. Może tym razem uda się zobaczyć. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  9. Katedrą jestem zachwycona. Katedry gotyckie to mój "konik". Uwielbiam je odwiedzać. Czy obecnie przeprowadzana jest renowacja?
    Przepiękny post i jeszcze utwór śpiewany przez Niemena. Miodzio.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W katedrze trwa remont jednej ze ścian. Wiekowe budowle mają to do siebie, ze czasami trzeba je odnawiać, aby się nie posypały. Kiedy mój kolega, w latach sześćdziesiatych odnawiał katedrę, mogłam ją zwiedzić od stóp, do głów. Łaziliśmy i po piwnicach i po dzwonnicy i szlakami skazańców. Może dlatego ją lubię.Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  10. Miałam przyjemność być w tej Katedrze. Faktycznie imponująca, robi wrażenie. Jest po prostu piękna Pozdrawiam serdecznie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, jest piękna i na zewnątrz i w środku. Oglądałam ją przez pięć lat nauki w liceum, a nawet często na plastyce rysowaliśmy fragmenty upatrzone przez profesora. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  11. Piękna katedra i niestety nie miałam przyjemności jej zobaczyć. Uwielbiam piosenki Niemena, jego głos zawsze mnie urzekał. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Katedra piękna , słynie z koncertów organowych właśnie. Niemena uwielbiam i nie tylko z tej racji, że pochodzimy z kresów. To prawdziwy talent, który dość długo przebijał się przez niechęć publiczności. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  12. Piekny i imponujacy kosciol ...no i pasujaca oprawa muzyczna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Katedra jest duża i okazała, a wnętrze specyficznie surowe, dlatego klimat panujący w niej jest idealny do kontemplacji.

      Usuń
  13. U ciebie trochę się odprężyłam. Zdjęcia piękne, pełne na tę porę nastroju. Pozdrawiam serdecznie ze Szczecina. Przyleciałam ekspresowo, jako że mama mi nie domaga. Staję na głowie by pozałatwiać wszystkie sprawy i ułatwić jej życie, ale nonsensy w Polsce doprowadzają mnie do szału. Nie poddaję się jednak i brnę do realizacji planów. Życzę zdrówka i do następnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Słonko na naszej ziemi. Oby udało się wszystko szczęśliwie pozałatwiać, a mamie Twojej życzę dużo dobrego zdrowia. Dobrze że przyleciałaś, to jej na pewno poprawi nastrój. Najserdeczniej pozdrawiam.

      Usuń
  14. Śliczna katedra i ten nastrój jaki w niej panuje.
    Pamiętam kiedyś byłam w Lubece mieście pełnym katedr.
    Zadumać się, pomyśleć nad tym co minęło i już nigdy nie wróci,
    też trzeba.

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pogoda na szczęście piękna, słońce świeci jak w lipcu więc nastrój przed świętami jest dobry. Powspominamy swoich, którzy patrzą na nas z góry. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  15. U nas ambony też NIE SĄ UŻYWANE. Nie wiem dlaczego? Oczywiście, że pocztówki grające pamiętam. I pamiętam jeszcze ich zapach :) Znałem też producenta takich pocztówek. A koleżanka miała ich cała kolekcję w PUDEŁKU PO BUTACH:) Mało nam wtedy było potrzebne do szczęścia.
    Czesiek(tak Go nazywaliśmy) mieszkał niedaleko mnie na przedwojennym Żoliborzu willowym. Takie dworki. Z roku 1924. Czesiek to kupił i wyremontował pięknie! Teraz tam mieszka Jago rodzina. Małgosię Jego żonę od czasu do czasu się widzi.Czas Jej się nie ima. Najbliższe dni poświecę wizytom na grobach bliskich. Lubię te dni. Wspominamy, sprzątamy groby, rozmawiamy ze spotkanymi znajomymi. Pozdrawiam serdecznie i skutecznie i już świątecznie:)
    Vojtek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może należymy do rzadkości, ale i ja lubię te święta. Robimy na grobach porządki, kupujemy kwiaty i palimy znicze. Nie jest to miejsce przykre, odkąd znajdują się tam nasi bliscy. Już mamy wszystko porobione, nawet znicze palą się dla nich. Pogoda słoneczna, ludzi na cmentarzu pełno, kwiaty przecudnej urody.
      Dawne czasy wspominam z nutką sentymentu, bo i człowiek był młody i radości mieliśmy dużo, bo wtedy się nie kupowało, tylko zdobywało. Każda czekoladka czy lepszy cukierek cieszył jak trzeba. Dziś mamy wszystkiego w bród, no może ciut ciut więcej pieniędzy mogliby dać emerytom. Pozdrawiam Cię Vojtku, spokojnego weekendu życzę.

      Usuń
  16. A wiesz, że ja też byłam na koncercie organowym w Kamieniu Pomorskim. Było to wiele lat temu, gdy dzieci były jeszcze małe. Pojechaliśmy tam właśnie ze Świnoujścia, w którym byliśmy na wczasach. Pamiętam, że cały Kamień Pomorski zrobił na mnie olbrzymie wrażenie. Piękne miasto!
    Pozdrawiam pięknie Lotko. Dziękuję za przypomnienie mi tych miłych chwil.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie uważasz , że należałoby te dawne chwile odświeżyć. Wybierz się w nasze strony, a Świnoujścia nie poznasz, innych miast również. W Kamieniu, ze zrozumiałych względów, jestem zakochana. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  17. W Kamieniu Pomorskim byłam lata temu...Piosenka Czesława Niemena idealnie tutaj pasuje...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Należy znów przyjechać i zobaczyć jak tu ładnie. Pozdrawiam.

      Usuń
  18. Też lubię to święto. Dla mnie to żaden smutek. każdy z nas tego nie ominie. Ni będzie żył wiecznie. Jestem z tym pogodzony. Dziś idę z siostra na grób ojca, mamy i siostry. I tak się przejdziemy po cmentarzach. Spacer po prostu. Rodzinka leży na dwóch cmentarzach. Powązkach i Wólce Węglowej. Na Powązki pójdę z siostra pieszo. Fajny spacerek. To się oczywiście zajrzy do Powstańców i innych znanych ludzi. I pozapala się znicze. Nagrobki granitowe bardzo dobre się czyści pianką do mycia aut. Jest ona z nabłyszczaczem. I potem brud się nie ima długo takich nagrobków.
    Wczoraj wielka niespodzianka w pracy! Na lorze przyjechało nowe moje autko!! Nawet aparatu nie miałem bo nie wiedziałem ,ze tak szybko przyjedzie:) Koledzy z komórek robili jak auto wyładowują:)
    Nowy post dam dziś lub jutro.
    Hej!

    Ps. A jeszcze kiedyś byłem w Trzęsaczu. Czy ta ściana nad samym morzem jeszcze stoi? Bo sprawiała niesamowite wrażenie. I dowód jak morze zabiera ląd........
    Vojtek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam w drugi dzień świątecznego weekendu. Wczoraj była przepiękne pogoda, wiec dwa razy odwiedziliśmy cmentarz i jestem pod urokiem kwiatów, zniczy i wyglądu tego, niezbyt przez młodych ludzi, lubianego miejsca.Zazdroszczę Ci, że mogłeś oglądać stare nagrobki na Powąskach. Ten cmentarz robi na każdym wielkie wrażenie. Dziękuje za radę co do konserwacji granitu, bo my do tej pory niczym nie konserwowaliśmy, po prostu myję i już.
      Napisz koniecznie jaki kolor auta wybrałeś,bo ja, jako kobieta, najbardziej lubię czerwony. Twojej marki chyba nie ma w takim kolorze.
      W Trzęsaczu stoi kawałek ściany kościoła, ale już kilka razy ją przesuwano. teraz porobili wzmocnienia brzegu. Mam fotografie najnowsze, kiedyś je zamieszczę. Pozdrawiam ciepło, ale dziś deszczowo.

      Usuń
  19. Nie będę oryginalny, jeśli napiszę, że to piękne miejsce...
    Ja też kiedyś miałem w zwyczaju zwracać się do Opatrzności w sprawie egzaminów. Niestety, dano mi do zrozumienia, że to nie zależy tylko od Niej:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I mnie się zdawało, że Opatrzność nie bardzo mnie słuchała i od mojego przygotowania zależała ocena. Mimo to, chodziłam nadal. Pozdrawiam.

      Usuń
  20. Witam!
    Wspaniały ten kościół, rzeźbiona ambona, cudowne organy i ten tryptyk na ołtarzu.
    No i ten rapsod żałobny...
    Pozdrawiam i do sie zapraszam.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Katedra cudowna i zachwycająca, szczególnie ambona, jak słusznie zauważyłeś. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    2. Witaj Lotka.
      Mnie ta katedra szczególnie zainspirowała, gdyż sam budynek jest kompilacją stylu romańskiego z gotykiem, a w środku wystrój barokowy.
      Michał

      Usuń
    3. Budowano ja i odbudowywano w różnych latach stąd kilka stylów w jej budowie widać jak na dłoni. Pozdrawiam.

      Usuń
  21. I dziś byłem na cmentarzu na Powązkach Wojskowych. Tam mam dziadka, babcię i ciocię. A także znajomych. Ruch dziś mniejszy niż wczoraj.
    A kolor autka jest SILVER LEAF. Metalic. To jest kolor stalowo szary z dodatkiem cappuccino:) Jak zrobię fotkę w poniedziałek to umieszczę w fotoekspresie. Tylne szyby fabrycznie przyciemniane i alufelgi. To tak w skrócie. Otylka to czyta to sama zobaczy życzenia.
    Dziękuję za informacje dotyczące miasta Trzęsacza.
    Hej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak przyjadę do Warszawy, będę Cię prosić o pomoc przy zwiedzaniu tego cmentarza. Cieszę się, że masz ładny samochód, a metalik,to ulubiony kolor naszej córki. Również mają Skodę, ale starszego typu, bo kupowali ją chyba 10 lat temu. Kiedy zaczniesz jeździć i czy już ją masz w rękach. Życzę, aby jazda Twoja nowym samochodem była bezpieczna. Miłego popołudnia.

      Usuń
  22. Witaj Lotka!
    Wracając do katedry, to mnie szczególnie zainspirowała, gdyż sama budowla to styl romański i gotyk, a w środku barok. Zaiste wspaniała kompilacja stylów. Może kiedyś tam pojadę ponownie i ją obejrzę, bo jak byłem przed laty, to miałem nieco inne zainteresowania.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał .

    OdpowiedzUsuń
  23. Połączenie stylów katedry kształtowało się na przestrzeni wieków, zniszczone fragmenty odbudowywano w stylach jakie panowały aktualnie. Ale Ty na pewno lepiej wiesz, bo ja się specjalnie tym, nie interesowałam. Pamietam tylko, że profesor kazał nam szkicować romańskie drzwi, znajdujące się w tylnej części.

    OdpowiedzUsuń
  24. Pomogę Ci jak będę umiał ale PRZEWODNIKIEM FACHOWYM to ja nie jestem :) Skoda moja jest w firmie tam gdzie pracuję. Bo ja właśnie w Skodzie pracuję. I dostałem sporą zniżkę jako pracownik. Także na serwisowanie i części zamienne. Już w czwartek sobie po terenie pracy pojeździłem. W ciągu tygodnia będzie całkowicie moja. Trzeba zrobić przegląd zerowy, doposażyć w różne rzeczy, ubezpieczyć, zarejestrować i można jechać na miasto.
    Wiecznie żyć nie będziemy. I za każdy dzień życia trzeba podziękować. Dziś na cmentarzu to widziałem większość nagrobków ludzi żyjących krócej ode mnie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak widzisz nas pominięto w zaszczycie wędrówki do wieczności. Jesteśmy silni , zwarci i żywotni, to chyba dobrze. Już sobie wyobrażam jak będziesz się cieszył nowym samochodem. Pamietam jak my kupiliśmy nasz, ile to było radości, jeździliśmy gdzie się dało i napawaliśmy się ciszą, bo po Ładzie, różnica była spora i wygoda siedzenia również.
      Miłych i spokojnych dni życzę.

      Usuń
  25. Byłem w tej katedrze 3 lata temu, ale nie umiem robić tak pięknych zdjęć we wnętrzu kościoła.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Stanisław 123

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staszku, zdjecia robiłam bez lampy błyskowej, bo nie wolno jej tam używać, a że oświetlenie było dobre, bo dzień słoneczny, to i zdjecia wyszły nie najgorzej. Pamietam , byliście chyba w Dziwnowie, prawda? Dziękuję za odwiedziny i serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  26. Lotko. Ciesze się ale nie podskakuję. Sam się sobie dziwię:) Ja i tak mogłem mieć autko służbowe z pracy. To czasami myślę po co mi autko prywatne??? Ale jest i się cieszę. W następny weekend powinienem nim pojechać na wieś. Może powędkuję. A potem nad Bałtyk. Zakwalifikowałem się na Blog Forum Gdańsk 2013. Ale nie pojadę tam po raz czwarty. Tak postanowiłem.

    Ołtarz w konstrukcji podobny do ołtarza Wita Stwosza w Krakowie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam na fotografię, życzę szerokiej drogi w każdej Twojej podróży.
      Gdybyś nie spędzał urlopu w Gdańsku, na pewno pojechałbyś na Blog Forum, a tak to drugi raz jechać w to samo miejsce Ci się zapewne nie bardzo chce.
      Miłego dnia życzę i wydajnej pracy.

      Usuń

Sposób komentowania:
Wybrać-Nazwa Adres URL
Wpisać nazwę w pierwszym okienku
Adres URL w drugim - czyli adres bloga.
Anonimowi- nazwę proszę pisać w komentarzu.