wtorek, 20 listopada 2012

Rafa koralowa na Bałtyku?

   Wyczytałam w internecie, że w Rowach, Ustce i Ustroniu Morskim, mają powstać rafy koralowe. Za wszystko zapłaci Unia Europejska, a koszt wyniesie 60 milionów złotych. 
   Nie wyobrażam sobie na czym to będzie polegało, ale obiecują, że nie trzeba będzie jechać do Egiptu, aby zobaczyć piękny, podwodny świat.
  Pamiętam czasy, kiedy nasi rybacy dalekomorscy, pływający na łowiska całego świata,  przywozili okazy koralowców z różnych krajów. Dziś jest to zabronione i chyba słusznie, bo piękno należy chronić.
  Zdjęcia robiłam w naszym Muzeum Rybołówstwa Morskiego.






   Mam nadzieję, że zbudowana na Bałtyku rafa, będzie bardziej kolorowa, niż okazy na moich fotografiach.

65 komentarzy:

  1. Klik dobry:)
    A ja proponuję Unii Europejskiej, by zamiast wydawać pieniądze na budowanie rafy, przeznaczyła je na ratowanie tej istniejącej. W Egipcie w okolicach Hurghady i Szarm El Sheikh to rafa jest już zniszczona. Nie ma już co oglądać.

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A niby czemu nie możemy mieć swojej? Podobno ma być sztuczna, więc bardzo jestem jej ciekawa . Na pewno pojechałabym zobaczyć podwodny świat , jakiego nasz Bałtyk nie zna. Nie jestem pewna, czy w Bałtyku sa warunki do hodowli prawdziwych korali. Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
    2. A co Loteczko będziesz oglądać pod tą wodą? Betonowe garnki z dziurami? Myślę, że to raczej chodzi o ratowanie plaż, żeby fale na tych garnkach - nazwanych rafą koralową się załamywały. Ale to tylko moje spekulacje, bo nie znam tematu na tyle, by o tym rozmawiać.

      Usuń
    3. Nie wiem czy dobrze spekulujesz. W życiu oglądamy wiele podróbek, bo nie każdy , tak jak Ty, może obejrzeć podwodny świat na żywo. Jeżeli miałaby to być atrakcja turystyczna, to popieram pomysł. Rafą nie ochroni się plaż za 60mln złotych.Miłego dnia.

      Usuń
    4. Spekuluję na podstawie reportażu, który oglądałam kiedyś. Z betonowych "garnków" z dziurami zrobiono rafę koralową w celu ochrony plaż. Z czasem te garnki obrosły koralowcami.
      Nawet ze starych wagonów kolejowych robiono rafy. Ale tu już był inny cel. Chodziło o to by koralowce miały solidniejszy szkielet, bo ich prawdziwe szkielety nie wytrzymują zanieczyszczeń i rafa ginie bezpowrotnie.

      Usuń
    5. Bardzo Ci dziękuję za wiadomości. Miałam właśnie poszukać w internecie na czym to ma polegać. Wyręczyłaś mnie, a wczoraj przeczytałam gdzieś tylko wzmiankę. Serdecznosci zostawiam.

      Usuń
    6. Ale to nie są wiadomości dotyczące tej konkretnej polskiej rafy,która ma powstać, tylko gdzieś tam... nawet nie pamiętam gdzie. Sama jestem ciekawa. Jak coś ciekawego znajdziesz, to daj linka, proszę. To interesujący temat.

      Usuń
    7. Wobec tego idę szukać. Miłego popołudnia życzę.

      Usuń
  2. Ale śliczności! Kocham świat podwodny...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również, chociaz za dużo się go nie naoglądałam w życiu.Egzotyka zawsze przyciąga. Pozdrawiam.

      Usuń
  3. W tym roku w Egipcie podziwiałam podwodny świat, udało mi się przemycić koralowca , woda wyrzuciła w kształcie buta.To naprawdę coś pięknego.Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Matko kochana, aż zamarłam czytając o tym. Ale miałaś szczęście z tym przemytem. Chyba nie widziałaś egipskiego więzienia, bo byś nie ryzykowała. Jak dobrze, że jesteś.

      Usuń
    2. No to masz Ellu koleżankę, do podyskutowania, bo Lotka tylko marzy o sztucznym świecie pod wodą, a Wy oglądałyście go z bliska.

      Usuń
  4. Podwodny świat zawsze mnie fascynował, nawet przez długi czas miałam na ekranie komputera taki wygaszacz. Taka atrakcja byłaby na pewno ciekawostką dla wielu ludzi, bo na wyjazd za granicę nie każdy może sobie pozwolić finansowo i zdrowotnie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Rafy są śliczne ...
    Dobrze Loteczko, żeś sama w te rafy nie nurkowałaś, aby fotki zrobić, ino w Muzeum je zrobiłaś.

    Slicznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłabym to bardzo chętnie, bo lubię nurkować i nawet cieszy mnie kolor wody w basenie. Niech no tylko stworzą taką rafę, wybierzemy się tam całym blogiem. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja nie, bo boję się wody - niestety. W szkole średniej chodziłam i owszem na basen, ale od kiedy prawie się topiłam, to teraz się boję. Chociaż z mężem na ryby to chętnie łódką się wybierałam. Wiem jak pięknie tę rafę na swoim blogu przedstawisz. Już nie mogę się doczekać :)

      Uściski zostawiam.

      Usuń
    2. Spotykam ludzi, którzy boją się wody, na basenie trzymają się kurczowo lin. Wiem co to lęk, bo mam lęk wysokości i nic go chyba we mnie nie pokona. Miłego dnia Słonko.

      Usuń
    3. Moja koleżanka też ma lęk wysokości i np. okien nie myje (mąż to robi), bo ma lęk wysokości. A ja się boję wody, bo kiedyś gdy byłam na basenie to mnie dla zabawy jakieś chłopaki wepchnęli do wody o głębokości 4 m. Od tamtej pory lubię jedynie nogi zamoczyć w wodzie i troszku popluskać się ...

      A obrazek ten loteczko to chyba robiłaś w tym programie:
      http://pixlr.com/editor/

      Uściski

      Usuń
    4. Nie, nie ma w nim animacji. Zdaje się że to był Gif Animatione, czy coś takiego. Na starym komputerze go miałam. Dziś musiałabym się dobrze napocić aby taki wykonać. Zapominam jak i co robię.
      Okna na ósmym myję sama, ale jak mąż myje, to kurczowo go trzymam za portki, bardziej się boję niż o siebie.Pozdrawiam.

      Usuń
  7. ciekawa jestem, czy warunki klimatyczne (temperatura) naszego bałtyku pozwolą na stworzenie prawdziwej rafy...ech, chyba nie, bo rafa rośnie wieki całe, ta pewnie będzie sztuczna. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak myślę, ale czasami sztuczne rzeczy mogą być namiastką czegoś ładnego. W Bałtyku chyba nie ma warunków do hodowli korali. Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  8. Phi, czego to ludzie nie wymyślą, niedługo zamiast lasów zrobią nam amazońską dżunglę a zamiast psów ludzie będą hodować kangury:D Ciekawa jestem co z tego wyjdzie. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że niewiele wyjdzie, ale muszę poszukać na ten temat wiadomości i jakie mają zamiary naprawdę. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  9. super zdjęcia cudne są rafy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię je oglądać w TV i na obrazkach, bo o prawdziwych wyprawach na rafę, mogę jedynie pomarzyć.

      Usuń
  10. świetne zdjecia ;-) pikno trzeba ochraniac ;-)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, te prawdziwe są rozkradane po kawałeczku, więc należy chronić świat podwodny, bo tworzy się bardzo sługo. Pozdrawiam.

      Usuń
  11. Ale ja na pewno nie zanurze się w głąb morza by podziwiać te cuda. Co innego na filmach czy zjeciach...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy, nie mów nigdy. Chociaż nie bardzo wiem jakie są prawdziwe zamiary tego pomysłu. Pozdrawiam.

      Usuń
  12. Rafy są piękne, ale czy tutaj w naszych wodach to się uda??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba się nie uda, to będzie prawdopodobnie "podróbka chińska".

      Usuń
  13. Ale czy będzie to taka sama atrakcja i przeżycie, jak wizyta a rafie powstałej naturalnie? Fajna sprawa, ale to będzie jak fastfood będący namiastką jedzenia.
    A poza tym, jak zawsze wielu znajomych królika używi się na takiej niedochodowej inwestycji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytałam gdzieś wzmiankę o tym, muszę poszukać obszerniejszych wiadomości, bo na razie nie wyobrażam sobie czegoś podobnego. Chociaż?... Kto nie może pozwolić sobie na daleką podóż, to taka "chińszczyzna", byłaby namiastką. Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  14. Gdy Wojtek był w Egipcie, nurkował na rafie koralowej i był zachwycony tym co widział. Nie wiem, czy w tak zimnym morzu jak Bałtyk uda się wyhodować rafę koralową.
    Zdjęcia jak zwykle- śliczne.
    Serdecznie pozdrawiam wieczorową porą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że się nie da, to chyba ma być coś sztucznego. Wzmiankę gdzieś przeczytałam, muszę poszukać wiadomości na ten temat. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Sama jestem bardzo ciekawa, czy to prawda i jakim cudem można zrealizować taki plan. Możliwe, że będzie to jakiś basen z podgrzewaną i oświetlaną przez cały rok wodą.
      Wieczorne uściski.

      Usuń
    3. Zdaje się, że oni myślą o garnkach z betonu, które mają chronić plaże. Szukałam na ten temat wiadomości i niewiele można znaleźć. Dlatego postawiłam znak zapytania w tytule noty. Jednak nurkowanie nawet na takiej rafie, porośniętej muszlami, przyciągnęłoby turystów. Pozdrawiam.

      Usuń
  15. Jestem bardzo ciekawa jak to będzie wyglądać. Wprawdzie pod wodę nie popłynę aby zobaczyć rafę, ale inni będą mieć przyjemność. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby było ładnie wykonane, to czemu nie. W miejscu, gdzie ławice ryb przepływają , byłoby ciekawie. Serdecznosci zostawiam.

      Usuń
  16. Też mnie to interesuje. Przypuszczam, że to raczej utopia. Woda w Bałtyku jest zbyt zimna. Przyznaję chciałabym zobaczyć to cudo natury.
    Nurkowania, pływania w masce w Egipcie nie zapomina się. Rafy faktycznie niszczone są przez "nurków", ale i morze wyrzuca bardzo dużo fragmentów raf koralowych. Martwe, wyrzucone przez Morze Czerwone, zbieraliśmy na małej wysepce. Zabierając, nie zdawaliśmy sobie z czekających nas ewentualnych konsekwencji. My mieliśmy szczęście. Osoby kupujące w Aleksandrii piękne muszle, omal nie zostały aresztowane.
    Jeszcze dzisiaj na to wspomnienie mam ciarki na plecach.
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszle można przewozić, z koralowcami gorzej. u nas muszle można kupić jakie się chce, więc i z przywozem nie ma problemu. Kiedyś, w każdym domu pływającego na rybackich statkach były koralowce. Mąż mój przywoził je bez problemu, ale do dziś został mi maleńki skrawek, znajomi pozabierali. W Bałtyku prawdziwej rafy nie będzie na pewno, myślę, ze coś sztucznego, ale muszelkami jak porośnie, to i tak będzie ciekawie.Pozdrawiam.

      Usuń
  17. Nie wiem czy o tem samem mówimy Muzeum, bo ja pamiętam żem w Świnoujściu zwiedzał jakiej wielkiej chłodni na jakiem nabrzeżu, gdzie był to jakiego dalekomorskiego połowowego przedsiębiorstwa uboczny jaki dział, gdzie eksponowano tego, co naszym rybakom ciekawego gdzie tam we świecie w sieci wpadło...
    Kłaniam nisko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłeś Waćpan w dawno już nie istniejącym Przedsiębiorstwie Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich "Odra". Tam było miejsce, gdzie gromadzono przywiezione z morza i takie okazy. Teraz już nie ma "Odry", a eksponaty częściowo rozkradziono, a część przeniesiono do Muzeum Rybołówstwa Morskiego, które znajduje się w Mieście, na Uznamie. Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
    2. Bóg Zapłać za objaśnienie:)
      Kłaniam nisko:)

      Usuń
    3. Miło, że znasz moje miasto, bo może znów do niego zawitasz. Nie poznałbyś Ś-cia, tak wypiękniało. Serdecznosci wysyłam.

      Usuń
  18. A może są gatunki rafy koralowej, która się w naszym zimnym Bałtyku uchowa?
    Fajne by to było
    Na Twoich zdjęciach z muzeum są przepiękne !!!
    Pozdrawiam bardzo cieplutko:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam bardziej kolorowe w dawnych czasach, teraz nie mają za wiele okazów w Muzeum, ale i te miło się ogląda, bo to dla nas jest egzotyczne. Nie da się chyba wyhodować w Bałtyku koralowców. Pozdrawiam.

      Usuń
  19. Piękno matki natury pokazałaś w poście rafy są po prostu wspaniałe ale nie ryzykowałabym nurkowaniem po prostu mam cykora jestem ciekawa co wyjdzie z planów pięknie wszystko na początek a później pozostanie rzeczywistość pożyjemy zobaczymy serdecznie pozdrawiam miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musze poszukać wiarygodnych wiadomości ot ych rafach na Bałtyku. To chyba będzie sztuczny twór. pozdrawiam.

      Usuń
    2. Lotka uważam że to będzie coś wspanialego miłej niedzieli

      Usuń
  20. Marzy mi się wyjście do muzeum. Ale jak to? Posadzą korale, tak jak sadzonki na wiosne? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, to nie będzie prawdopodobnie namiastka rafy, tylko budowle cementowe, które pokryją się muszlami. Nie miałabym nic przeciwko budowie namiastki rafy, bo prawdziwe są tak daleko. Pozdrawiam.

      Usuń
  21. Witaj! Najbardziej zachwyciło mnie ostatnie zdjęcie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam z niego zrobić tło do jakiejś kartki.Pozdrawiam.

      Usuń
  22. Nie miałam okazji oglądać raf koralowych w naturalnym środowisku lecz programy z podwodnym światem zawsze mnie zachwycały. Chyba bym się skusiła, na takie nurkowanie. :)
    Pozdrówka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też zapisałabym się na taką wyprawę, na dalekie podróże już dla mnie za daleko. Chyba jednak się rozczarujemy, bo pomysł na umocnienie brzegu nie zadowoli nas w pełni. To tak, jakby się nurkowało do wraku zatopionego statku.Pozdrawiam.

      Usuń
  23. Przepiękny jest świat podwodny morskich głębin i oceanów.Bardzo lubię oglądać filmy pokazujące różnobarwne i różnorodne podwodne życie.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też je lubię, a na jedynce dają tego dużo. W internecie też masa takich i fotografii i wygaszaczy, więc cieszę się chociaz obrazkiem. Pozdrawiam.

      Usuń
  24. Koralowce są przepiękne. Najpiękniejsze jest pierwsze zdjęcie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może dlatego, że to duży okaz. Widywałam cudne różowe, zielone, ale dawno temu w prywatnych zbiorach znajomych rybaków. Serdecznosci dla ciebie.

      Usuń
  25. Ależ piękne zdjęcia! Pomysł nie jest zły ale przedtem należałoby oczyścić wody naszego Bałtyku bo zanieczyszczonych rafa nie toleruje. A tu widzę olbrzymi problem. Serdeczności Lotko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu, szukałam w internecie, to mają być umocnienia brzegu, które porosną muszlami i można będzie je oglądać. Nazwali zbyt ładnie i nam narobili ochoty na zwiedzanie. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  26. Poszedłbym dalej - wybudowałbym nqa Bałtyku Bezludną Wyspę. Kto tam będzie robił za Piętaszka?!
    całuski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł świetny. Na bezludną się nie piszę, chyba że w towarzystwie jakiegoś przystojniaka. Dopiero byśmy sobie rafę wybudowali!!!

      Usuń

Sposób komentowania:
Wybrać-Nazwa Adres URL
Wpisać nazwę w pierwszym okienku
Adres URL w drugim - czyli adres bloga.
Anonimowi- nazwę proszę pisać w komentarzu.